Sollicitatiebrief

Een sollicitatiebrief is pas een goed breekijzer als het een uitnodiging voor een
goed gesprek oplevert. Natuurlijk doet het  er ook toe wat je zelf te bieden hebt..
Een brief kan perfect zijn, maar als je aan de harde eisen voor de functie voldoet,
wordt je vanzelf afgewezen. natuurlijk kun je proberen om een stapje omhoog te
komen, maar wees realistisch en zorg dat je argumenten hebt voor die carrierestap.

Een goede sollicitatiebrief heeft de volgende elementen:
1. De plaats waar je vacature hebt gezien.
2. Een inleiding waarom de vacature je opviel.
3. Een korte motivatie waarom de functie bij je past.
4. Een korte toelichting op het CV met de meest relevante punten voor deze functie.
5. De afsluiting en verwijzing naar het CV als bijlage.

Als je moeilijk vindt om een pakkende brief te schrijven, gebruik dan de techniek die
bij direct-mail  (folders voor acties, abonnementen, etc) wordt gebruikt:
de AIDA-methode. De letters staan voor Attention - Interest - Desire - Action.
Dus je vraagt om attentie, wekt interesse op, creŽert de wens bij de werkgever
om je uit te nodigen voor een gesprek. Het effect zit vooral in de volgorde van
en de manier waarop je dingen opschrijft. Hieronder zie je een voorbeeld.

Een voorbeeld inhoud van een sollicitatiebrief:

1. De plaats waar de vacature is gezien
Bomba site op......... (datum)

2. Een inleiding waarom de vacature je opviel.
Hier kun je gebruik maken van de A van AIDA. Motiveer
op een leuke manier. Bijvoorbeeld: Ik zag de advertentie voor de functie als
accountmanager bij BOMBA en wist dat dit de baan was
waarnaar ik al een tijdje zoek. Deze baan sluit precies aan bij de werkervaring
die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan.

3. Een korte motivatie waarom de vacature juist bij u past.
Hier kunt u gebruikmaken van de I van IADA. Je moet de werkgever zien te interesseren.
Hierdoor kun je de vertaalde punten gebruiken uit jouw sterkte/zwakte-analyse.

Bijvoorbeeld: Ik werd nu alweer drie jaar als senoir account-specialist bij bedrijfX.
Ik draaide daar goede resultaten, wat resulteert in hogere omzetten.
Uiteraard heb ik het erg naar mijn zin. Maar de snelle markt in het onderwijs
m.b.t. de cursussen trekt me enorm. Vooral omdat ik dan mijn mensenkennis kan
combineren met mijn verkooptechniek. Bovendien ben ik zeer flexibel, enthousiast,
geen "9 tot 5 type", en een echte teamspeler. Ik heb er veel zin in om mijn kennis
en ervaring voor uw bedrijf gericht in te zetten.

4. Een korte toelichting op het CV met de meest relevante punten
voor juist deze vacature.
Hier ga je wens bij de andere partij opwekken om je uit te nodigen: de D van AIDA
kun je hier gebruiken. Zet een paar opvallende, goede kenmerken van jezelf op een rij.
Presenteer jezelf zo gunstig mogelijk ( het CV moet natuurlijk goed aansluiten
bij je argumentatie)
Bijvoorbeeld: een paar punten uit mijn loopbaan licht ik er voor u uit.
Ik heb account-ervaring opgedaan in drie functies bij twee werkgevers.
Ik heb ervaring met uitvoering, als coŲrdinator, en ik heb verstand van de financiŽle kant.
Ik heb informatica-opleiding gevolgd. Ik de afgelopen 4 jaar heb ik 5 relevante
trainingen gevolgd. Ik ben er van overtuigd dat de integratie tussen adviseren en
verkopen van cursussen op termijn een feit zal zijn. Mijn ervaring bij bedrijf X
zal daarom goed van pas komen in deze functie.

5. Verwijzing naar het CV als bijlage en afsluiting.
Hier komt de laatste A van AIDA zeker van toepassing.
Probeer de werkgever te prikkelen om je uit te nodigen.
Bijvoorbeeld: in mij CV kunt u meer lezen over mijn achtergrond. Zoals u ziet
sluiten de functie-informatie en het profiel goed aan bij mijn kennis en ervaring.
Ik zou het dan ook bijzonder op prijs stellen als we hierover met elkaar een gesprek
kunnen hebben. Ik wacht met spanning uw reactie af.