Sinds de inwerkingtreding van het besluit Bedrijfshulpverlening op 1 januari 1998, is de ondernemer persoonlijk verantwoordelijk voor de bedrijfshulpverlening in zijn bedrijf. Daarnaast dient hij/zij één of meer werknemers aan te wijzen in zijn/haar die de bedrijfshulpverlening op zich nemen. In artikel 23 van de Arbowet zijn de taken van de bedrijfshulpverlener omschreven.
De verplichting in
de Arbowet geldt voor alle bedrijven, organisaties en instellingen. De
omvang van de bedrijfshulpverleningsorganisatie wordt mede bepaald door
het aantal werknemers en aanwezige niet werknemers. Daarbij behoort het
beheersen van een aantal elementaire levensreddende handelingen. Normaal
gesproken is daarvoor iemand met een geldig EHBO-diploma en/of brandweeropleiding
voldoende. Als er niemand met deze achtergrond in het bedrijf aanwezig is,
dient iemand de training Bedrijfshulpverlening te volgen. Het streefgetal
voor het aantal bedrijfshulpverleners in een bedrijf is
1 op de 15 à
50 aanwezige personen (dit verschilt per bedrijf) en steeds met een meervoud
daarvan.
DE BOETES DIE OPGEDRAGEN KUNNEN WORDEN DOOR DE ARBEIDSINSPECTIE VOOR U OP EEN RIJTJE GEZET:
Wanneer u er niet uitkomt, dan kunt u kontakt op nemen met de Arbodienst. Zij moeten aan de hand van de uitkomsten van de verplichte risico-inventarisatie ( ook al Arbowet) kunnen aangeven wat de vorm en omvang van een BHV-organisatie moet zijn.
Wanneer er wordt gewerkt met diverse machines, apparaten, chemische stoffen, dan zullen de BHV-ers kennis moeten hebben van wat de gevolgen van ongevallen zijn met deze stoffen. Het is uiteraard erg slim om werknemers die deskundig zijn op dit gebied bedrijfshulpverlener te laten worden.
Om een zeer snelle aanwezigheid van de Arbeidsinspectie bij een ernstig arbeidsongeval te bevorderen, is de werkgever nu verplicht het ongeval. Daarna is de werkgever verplicht het ongeval zo spoedig mogelijk op schrift vast te leggen. Daarmee wordt geregeld dat de werkgever niet kan volstaan met een schriftelijke rapportage van een zwaar arbeidsongeval, die de Arbeidsinspectie op zijn vroegst de volgende dag ontvangt.
De wetswijziging regelt verder dat een arbeidsongeval met vermelding van tijdstip en aard van het ongeval op de arbeidsongevallenlijst van het bedrijf moet worden vermeld. Deze lijst is een onderdeel van de verplichte risico-inventarisatie en -evaluatie. Ook werknemers hebben toegang tot deze lijst.
Het ongeval moet niet alleen gemeld worden aan de BHV-organisatie, maar ook aan de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of bij het ontbreken daarvan aan de belanghebbende werknemers.
Werkgevers moeten ernstige arbeidsongevallen direct melden aan het hoofd van de BHV-organisatie. dat staat in een wijzing van de Arbeidsomstandighedenwet van Staatssecretaris Hoogervorst van Sociale zaken die sinds kort van kracht is.
Hoeveel mensen mogen
er tegelijkertijd in een café of discotheek aanwezig zijn?
De brandweer hanteert
een formule die is gebaseerd op de totale breedte van alle uitgangen, zowel
gewone deuren als nooddeuren.
Daarnaast geldt
een norm voor het aantal bezoekers per vierkante meter. Het betreft landelijke
vierkante meters, die zijn vastgesteld in de zogenoemde gebruiksvergunning.
Elke meter uitgang is goed voor negentig mensen. Heeft een café
bijvoorbeeld vier buitendeuren, dan mogen maximaal 360 personen naar binnen.
Daarnaast mogen maximaal twee personen per bruto vierkante meter
(inclusief podia en bar) of vier personen per netto meter (exclusief
vaste opstellingen) naar binnen. Sommige cafés installeren tijdens
carnaval bijvoorbeeld extra nooddeuren om meer bezoekers te kunnen binnenlaten.
De arbeidsinspectie
heeft in één jaar tijd bij 2.233 inspecties boetes uitgedeeld.
Dat is bij zeven procent van het totale inspecties. De gemiddelde boete
bedraagt ruim 2250 EURO. De meeste boetes zijn aangezegd in de bouw (956
zaken), voor het merendeel vanwege valgevaar. Op de tweede plaats staat
de industrie. Een andere vaak voorkomende overtreding is het ontbreken
van een risico-inventarisatie en -evaluatie.